Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az Európai Unió kiemelten támogatja a kerékpáros közlekedés és kultúra térhódítását, melynek számos oka van. A kerékpározás ideálisan óvja testi és lelki egészségünket, nem szennyezi a környezetet, csökkenti a motorizált közlekedéstől való függésünket, élettel tölti meg a városokat és összekapcsolja a vidéki településeket. A kerékpár ma már nem csak közlekedési vagy sporteszköz, hanem egy újfajta életszemlélet jelképe, alternatív kikapcsolódási forma, mely egészséges és minőségi, és mindenki számára elérhető kikapcsolódási lehetőségeket nyújt. Minden fejlett európai ország kiemelt ügyként kezeli a kerékpározás kérdését, s Magyarország sem marad le a kerékpáros közlekedés népszerűsítésért folytatott mozgalomban.
A kerékpározás hatékony és olcsó közlekedési eszköz
Jelenleg a nagyvárosokban az autós közlekedés sikere önmaga ellen fordult, a végtelen dugókban mi is láthatjuk, a kerékpár mennyivel gyorsabb és dinamikusabb közlekedési eszköz, mint egy autó. A kisebb, városi távolságokon a parkolóhely kereséssel töltött időt beleszámítva is gyorsabb a kerékpár, ráadásul sokkal helytakarékosabb is. Nem beszélve arról, hogy a kerékpáros infrastruktúra kiépítése is olcsóbb, mint az autóutaké, 20-40 millió Ft-ba kerül 1 km önálló kerékpárút kiépítése.
A kerékpározás testi-lelki egészség és pozitív életszemlélet
Egyre több kutatás igazolja a kerékpározás egészségjavító hatásait. A városokban egyre divatosabb kerékpárral közlekedni, mellyel csökkentjük a légszennyezést, eljutunk a-ból b-be miközben megmozgatjuk testünket és egy új, dinamikus, mégis környezettudatos életformát képviselünk. A dán Odensee városában egy projekt keretében 20 százalékkal növelték a kerékpárral közlekedők arányát. A város információs és reklámkampányba fogott a kerékpározás népszerűsítéséért, majd a négy éves projekt lefutása után megállapították, hogy a költségek csupán a kórházi ágyak számának csökkentésén keresztül kifizetődtek. A munkahelyeken a kerékpárral közlekedők nyitottabbak, pozitívabbak és lendületesebbek, mint autós társaik, ahogy sok kerékpárosbarát munkahely beszámolójából kitűnik. Vidéken az emberek mindig is napi ügyeik intézésére használták a kerékpárt, ám sajnos ezt egyre inkább visszaszorítja az autóra váltás. A „vidékfejlesztés” azonban nagy hangsúlyt fektet a kerékpárutak építésére, mert a fenntartható fejlődés nem nélkülözheti a kerékpározást, mint a közlekedés hatékony, környezetbarát és emberközeli ágát.
Kerékpáros turizmus Európában
A kerékpáros turizmus az Európai turizmus leggyorsabban növekvő szegmense. Statisztikai felmérések igazolják, hogy a Ny-Európai országokban látványosan nő a kerékpárral közlekedők és túrázók száma. A kutatásokból kitűnik, hogy a turisták többsége az első útját a saját országában teszi meg, majd miután a jól ismert szabványokról és feltételekről (éghajlat, nyelv, ételek, hotelek stb.) különféle tapasztalatokat szereztek, elvállalnak kalandosabb utakat a szomszédos országokban. A becslések szerint kelet-európai államok közül főként Lengyelország lát vendégül egyre több nyugati turistát. Az európai kerékpárosok túráikat legtöbbször túraszervező és más közvetítőszervezet segítsége nélkül szervezik. A holland turisták híresek arról, hogy kivételesen hosszú bicikli túrákat szerveznek, amelyek átlagosan elérik a 14 napot. A népszerű kerékpáros turizmus köszönhető az igen fejlett kerékpáros infrastruktúrának és a mind hosszabban kiépített kerékpárút-hálózatnak is.
EUROVELO kerékpárhálózat
Az EuroVelo, teljes nevén az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai kerékpárszövetség terve 12, egész Európát átszelő kerékpárút kialakítására. Ezen utak teljes hossza több mint 60 000 km, melyből több mint 20 000 km már elkészült. Az EuroVelo utakat az egész kontinenst átszelő kerékpártúrákra tervezik, a már meglévő kerékpárutak összekötésével. Természetesen ezeket az EuroVelo útvonalakat a helyi kerékpáros forgalomban is igénybe lehet majd venni. Magyarországon két EuroVelo útvonal fog áthaladni, az Atlanti-ócentól a Fekete-tengerig futó EV6, illetve az EV11.
Az EuroVelo célja, hogy bátorítsa az embereket: utazásaik nagy részében a biciklizést részesítsék előnyben az autózással szemben. Bár néhány embernek csodálatos élménye lesz a kontinenst átszelő kerékpártúrák közben, de az EuroVelo útjainak nagy része lokális lesz – iskolába, boltba, munkába járásra és hobbi célból használják majd. De az EuroVelo túrák sokkal izgalmasabbak és elbűvölőbbek lesznek, mert a kerékpárosok tudni fogják, hogy eltúrázhatnának Moszkvába, Athénba vagy akár Santiago de Compostela-ba is!
Az EuroVelo útvonalak fejlesztői az országok nemzeti és regionális kormányzati szervei, a helyi önkormányzatok, a non-profit szervezetek az összes európai országban. Az útvonalakat az EuroVelo-val kell koordinálni és jóváhagyatni, ez így biztosítja a jó minőséget a használóknak, és az útvonal létrehozójának.
Észak – Déli útvonalak
EV 1 – Atlanti parti útvonal: Északi-fok – Sagres 8186 km
EV 3 – Zarándokok útvonala: Trondheim – Santiago de Compostela 5122 km
EV 5 – Via Romea Francigena: London – Róma és Brindisi 3900 km
EV 7 – Közép Európai útvonal: Északi-fok – Málta 6000 km
EV 9 – Borostyánkő útvonal: Balti-tengertől az Adriáig - 1930 km
EV 11 – Kelet Európai útvonal: Északi-fok – Athén 5964 km
Nyugat – Keleti útvonalak
EV 2 – Fővárosok útvonal: Galway – Moszkva 5500 km
EV 4 – Roscoff – Kijev 4000 km
EV 6 – Folyók útvonal: Atlanti-óceántól a
5388 km
Körutak
EV 10 – Balti-tengeri kerékpár útvonal: 7930 km
EV 12 – Északi-tengeri kerékpár útvonal: 5932 km
Kerékpáros turizmus Magyarországon
Országunk a kerékpáros turizmus szempontjából a fejlődő térségek közé sorolható. A kerékpárosoknak nyújtott szolgáltatások és vendéglátás tekintetében a hazai turisztikai szektorok intenzív fejlődését tapasztalhatjuk. A kerékpártúrázás egyre kedveltebb kirándulási forma, amely iránt sokan érdeklődnek a ritkábban kerékpározók közül is, sőt olyanok is, akik még sohasem vettek részt biciklitúrán. A kerékpártúrázás értékeinek (egészséges életmód, közös családi program, természet-közeliség, környezetbarát jelleg) hangsúlyozásával, a kerékpáros túrázás mint időtöltés pozitív értékeinek tudatosításával mind népszerűbbek a kerékpáros túrák. A kerékpáros turisták fontosságát tovább növeli, hogy minden más turisztikai ágnál nagyobb mértékben igénylik a helyi termékeket és szolgáltatókat, hiszen csak korlátozott útifelszerelést (élelmet stb.) hozhatnak magukkal. Ez igen kedvező a helyi, tájjellegű termékek előállítói és a helyi szolgáltatók számára. A kerékpáros túrázók az érintetlen, autentikus vidéki tájat, a felkapott üdülőkörzetek helyett az eldugott természeti, történeti és kulturális értékeket fedezhetik fel Magyarországon.
Kerékpáros Magyarország Program (khem.gov.hu)
Kerékpárral Európában
HASZNOS TANÁCSOK
Túraútvonal kiválasztása
Ha az úti cél még nincs kiválasztva, akkor a rendelkezésre álló idő, a társaság jellege és a pénztárcánk függvényében válasszunk túrát. Családoknak ideálisak a tó-kerülő túrák, ahol tökéletesen kiépítettek a vendéglátó szolgáltatások, gyakran találunk élelmiszerboltot, vendéglátó helyet és bárhol megállhatunk strandolni. Túraajánlatainkon kívül kerékpározásra különösen alkalmas és természeti, kulturális értékekben páratlanul vonzó az Őrség, ahol egyre több családbarát szállás- és vendéglátóhely közül választhatunk. Baráti társaságoknak szintén sok élményt ígérnek a tó-körutak, ahol a természeti és kulturális látványosságok mellett kiváló borvidékek csábító remekeivel is érdemes megismerkedni. Sportolásra bármely túra alkalmas egy gyorsabb tempóban, és ajánljuk még, a nehezebb tereppel bíró Pilis- Börzsöny és Mátra-régiót.
Útiterv készítése
Ha kiválasztottuk a túrát, akkor érdemes előre végiggondolni az útvonalat, szabadnapjaink függvényében. Egy kezdő kerékpáros kb. 50 km-t tud megtenni egy nap, ha gyermekekkel megyünk, ennél mindenképp kevesebbet számoljunk. A túraútvonalak leírásánál feltüntettük az egyes települések közötti km-eket, mely segít a pontos tervezésben. Ha beosztjuk a napi kilométereket, az adott településen érdemes előre szállást foglalni, ehhez nyújt segítséget a városokban található szállások ajánlója. Szintén érdemes előre kiválasztani állomásonként néhány látnivalót, mellyel igazán gazdaggá tesszük a túrát. A városok ajánlójában minden fontosabb történelmi és kulturális emléket és érdekes látnivalót igyekeztünk összegyűjteni.
Szállásfoglalás
Az útiterv birtokában állomásainkon előre foglaljunk szállást. Bár az e-mail elérhetőségeket mindenhol feltüntettük, érdemes telefonon is kapcsolatba lépni a szállásadókkal, mely személyesebb és biztosabb foglalást ígér.
Felszerelés
A kerékpáros túra könnyen beszerezhető, de körültekintően tervezett felszerelést igényel, íme néhány praktikus ötlet, mit vigyünk mindenképp magunkkal a kerékpártúrára – kerékpárunkon kívül!
És végül néhány praktikus tanács
Források: Kerékpáros Magyarország Program 2007-2013, WIKIPÉDIA, kerekpartura.com
|
|
M Imre 14 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre írta 5 napja a(z) Rövid hírek fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre írta 1 hete a(z) Film megjelenések, ajánló fórumtémában:
Változó vadon – Az én Északom Schweden – Ruf der Wildnis / ...
M Imre új fórumtémát indított: Film megjelenések, ajánló
M Imre írta 1 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Kitartás, már csak egy picit, egy napot kell kibírnunk a ködös ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
A Kőszegi-hegységben már 16 centis a hó! https://www....
M Imre írta 2 hete a(z) Rövid hírek fórumtémában:
Az útikönyvek erényei és 444 jó hely Magyarországon | 2024. ...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Vörösbegy mutatja: -ez az ág az enyém!- 24.11.08. https://www...
M Imre írta 2 hete a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:
Bazilika, Esztergom. https://www.facebook....
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Békés megyei teljesítménytúra - Alföld Bike (2013. szeptember 14-15.)
Biciklivel az ország legszebb tájain
Erdőlátogatási korlátozások az MTSZ felületein
Kisokos kezdő természetjáróknak