Utitárs: Rövid hírek (fórum)

Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 148 fő
  • Képek - 954 db
  • Videók - 69 db
  • Blogbejegyzések - 98 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 157 db

Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 148 fő
  • Képek - 954 db
  • Videók - 69 db
  • Blogbejegyzések - 98 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 157 db

Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 148 fő
  • Képek - 954 db
  • Videók - 69 db
  • Blogbejegyzések - 98 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 157 db

Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Utitárs klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 148 fő
  • Képek - 954 db
  • Videók - 69 db
  • Blogbejegyzések - 98 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 157 db

Üdvözlettel,
M Imre
Utitárs klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Rövid hírek

Ezt a témát M Imre indította 6 éve

Ide azok a hírek kerülnek, amelyek nem érnek meg egy blog-ot, de más szempontból érdekesek, fontosak, tájékoztatnak, netán némileg szórakoztatnak is.

Hozzászólások eddig: 307

Új hozzászólás

A hozzászólás hossza legfeljebb háromezer karakter lehet

Ez egy válasz üzenetére. mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 napja

Miért a Mátra Magyarország teteje?
2018. november 18. 19:03 - lezlidzsi84

A kézenfekvő válasz, hogy a trianoni és a párizsi békeszerződések miatt, de mi most inkább földtörténeti és nem történelmi szempontból vizsgálódnánk. Azaz jelenlegi határaink között miért a Kékes a legmagasabb "hegycsúcs"? A válasz nem is olyan egyszerű, hiszen a kutatók a Mátrát az Északi-középhegység "legrejtélyesebb" tagjának tartják, kialakulásával kapcsolatban még sok a nyitott, vitatott kérdés.

Aki a Mátrában kirándult, túrázott, nyaralt, telelt, annak feltűnhettek bizonyos helyi sajátosságok, amik némileg megkülönböztetik a Mátrát legtöbb hegységünktől. A túrázók emlékezetébe vésődhetnek a hosszú, helyenként igen meredek emelkedők, ez jórészt persze a hegység viszonylag nagyobb magasságából adódik, illetve mindenkinek feltűnhet a hegység "középső" vonulatának, a 700-1000 méter körüli magasságot elérő Mátrabérc-Galya-tető - Kékesnek észak felé való meredek letörése. Ez persze nem egyedülálló Magyarországon, a Bükk-fensík déli pereme is hasonló esést produkál, a Magas-Mátra ugyanakkor legkevésbé sem fennsík jellegű: A Kékes és a Galya-tető csoport hegytömbjei és a köztes gerinc(ek) dominálják.
... https://pangea.blog.hu/2018/11/18/miert_a_matra_magyarorszag_teteje

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

A monda szerint élt egyszer egy régen, egy sziklabércen az öreg Darnó király. Féltő gonddal nevelte egyetlen gyermekét. Egy aranyló délutánon, a patak mentén sétálva az ifjú Darnó király pórleányt látott. A lányt is — kit Tarnának hívtak — azonnal megigézte az ifjú király, egymásba szerettek. Ám az öreg király nem nézte jó szemmel kapcsolatukat, s elkergette fiát, a leány családját pedig megbüntette. A két fiatal belebetegedett a bánatba. Az öreg király szíve is megenyhült, ám hiába bocsátott meg, csupán a fiát láthatta viszont, Tarna szíve meghasadt bánatában. Az ifjú Darnó megtudván ezt, követte kedvesét a sírba. Ott temették el őket a folyó völgyében, ahol a patak két ága összefonódik a hegy lábánál. A patak azóta őrzi a szép Tarna nevét, az öreg Darnó-hegy pedig máig azt sóhajtja sírok, sírok, így lett e hely neve Sirok…

A település jellegzetes, tornácos, nyeregtetős házai ma is láthatók néhány régi lakóházon. A település lakóházai kőből épültek a helyi kőbányászatnak köszönhetően. Az egyik ilyen házban rendezték be a tájházat a Petőfi út 11. szám alatt. A helyreállítást tervezte 2005-ben: Sisa Béla és Szőnyi Frigyes.

A jellegzetes É-i hegyvidéki, magyar középparaszti épület a várhoz közel, a falu centrumában található,- készült a XIX. század közepén. A szabadkéményes lakóház szobáit, helyi gyűjtésből származó enteriőrökkel rendezték be. (a “Palóc út” területéről ) Az udvari homlokzat előtt végigfutó tornác eredetileg könyökfás volt, de azt a környéken dolgozó olasz kőfaragók által faragott (mellékereset gyanánt ) különlegesen szép törpeoszlopokra cserélték ki. Ebben az épülettípusban egyedi megoldás, a díszes oszlopfővel faragott oszlopsor.

Az épület mögötti gazdasági rész sajnos az idők folyamán elpusztult, helyette később az eredeti tömegével megegyező épületrész készült. Az udvaron régi kút található. A hátsó telekrész lefut a Tarna folyó partjáig.

http://bagyinszki.eu/archives/402
Forrás: matrainfo.hu, Bagyinszki Zoltán

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

M Imre üzente 2 hónapja

Voltál már a csehországi Dolni Morava építményen? A hegyek között emelkedő, hatalmas égi sétány több mint egy kilométer magasra emeli látogatóit, hogy azok lélegzetelállító panorámában gyönyörködhessenek. Alattuk a Morava folyó, a Krkonose hegység, és a felhők húzódnak.

A legjobb részt azonban még nem is mondtuk.

Van egy mászókás része, ahol teljes egészében lyukacsos háló veszi körül az embert, valamint egy 91 méter hosszú csúszda – már-már szédítő, de kihagyhatatlan élmény!
... https://lajk.startlap.hu/2018/08/21/valosagos-egi-setat-tehetsz-csehorszagban-1-kilometer-magasan-video/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Tiltakozás Balatonkenese Város Képviselő Testületének a Vak Bottyán strand és a Parti sétány 1. számú ház közötti közpark beépítése ellen:
https://www.peticiok.com/emb/210176
http://www.alsoretiegyesulet.hu/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A minisztérium építeni akar, a WWF küzd az erdők háborítatlanságáért. Mi lesz ebből?

Nemrég nagy port kavart a WWF (Vadvédelmi Világalapítvány) közleménye a Kisvasutak Baráti Köre (KBK) által az enyészettől megmentett és jelenleg is üzemeltetett kemencei kisvasút három kilométeres, jelenleg még nem helyreállított, korábban árvíz által megrongált szakaszának visszaépítéséről. A WWF szerint ez Magyarország legnagyobb érintetlen erdősége, ahol olyan állatfajok élnek, amelyek a korábbi években eltűntek onnan: többek között a feketególya, uráli bagoly, parlagi sas, hiúz, ritka vízi élőlények és a Börzsöny-hegység szalamandra-állományának kétharmada.

Ha valaki túravezető, egyben környezetvédő, egyben olyan vasútbarát, aki anno még krampácsolt is Kemencén, az vajon mit gondol a kemencei kisvasút tervezett meghosszabbításáról a Csarna-völgyben? Talán sokkal érdekesebb lenne a Duna-Ipoly Nemzeti Park véleményét olvasni az ügyről, ám ilyet a világhálón egyszerű kereséssel nem lehet fellelni. Addig is, a híreket felületesen majszoló közvéleménynek marad a WWF közleménye, miszerint olyan új vasút épül, ami nem hoz új turisztikai élményt, hiszen a Börzsönyben már így is üzemel öt kisvasút. A KBK természetesen reagált a felvetésekre.

Mit kell tudni erről a tervezett beruházásról egy olyan országban, ahol a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút teljes átépítéséről alig jelenik meg hír, pedig többe kerül, mint a nem sokkal rövidebb felcsúti kisvasút újonnan történő megépítése? Nos, a WWF talán a sajtó egy részében politikai vonalon gerjesztett kisvasútellenes hangulatot is szeretné kihasználni saját céljai elérése érdekében, és most tekintsünk el attól, hogy vajon a civil szervezetek milyen viszonyban vannak azzal a kormánnyal, aminek egyik fő célja a civil szervezetek vegzálása.
... http://iho.hu/hir/kemencei-kisvasut-a-tudathasadas-szelen-180918

Mindezek fényében talán kicsit elhamarkodott a WWF reakciója a lehetséges vasútépítéseket illetően és nem feltétlenül hasznos az ügy érdekében, hogy az építkezés és az üzemeltetés kérdéseit nem választották el egymástól. Az viszont dicséretes, hogy a környezetvédelmi és természetvédelmi szempontokra is fel szeretnék hívni a figyelmet, hiszen akik már utaztak erdőben kisvasúttal, azok tudják, milyen nagy élményt jelenthet az embereknek egy-egy természeti értékekben bővelkedő tájegység bővebb megismerése a kisvasutak által. Ilyen a transzbörzsönyi vonal is, aminek középső szakasza ugyancsak nemrég épült vissza. Az állatok itt is megszokták a vasutat, nem menekülnek fejüket vesztve a rengetegbe, ha hallják a kerekek kattogását. Tisztes távolságban, vagy éppen a közelben megállva figyelik a vonat elhaladását. Ezzel egy lapon említhetnénk a gemenci vagy kaszói vonalakat is.

Az nem feltétlenül rossz elképzelés, hogy ... az érintettek részéről összefogás szükséges, nem a megosztó nyilatkozatháború.

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A WWF Magyarország arra figyelmezteti a közvéleményt, hogy az ország legnagyobb érintetlen erdejének csendjét hamarosan felverheti a vasútépítő munkagépek zaja, ami komoly veszélyt jelent a ritka fajokat is magába foglaló helyi élővilágra.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára, Sölch Gellért nyilatkozata, valamint egy közzétett kormányhatározat alapján egyértelmű, hogy a börzsönyi Csarna-völgy jelenleg fokozottan védett részén is kisvasút épülhet, aminek súlyos természetvédelmi következményei lehetnek - írják.

Az ország legnagyobb méretű fokozottan védett erdejéről van szó. Negyven éve nem történt itt fakitermelés, ami ekkora területen egyedülálló az országban. 2012-ben sikerült az erdő háborítatlanságát megőrizni, a fakitermelési szándék ellenére. "Most azonban ismét veszélybe kerülhet a Csarna-völgy" - mondta Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programvezetője.

A múlt század elején a fakitermelés hatékonyságának növelése érdekében erdészeti vasút épült a Csarna-völgyben, ahogyan a Börzsöny több más részén is. Az 1950-es évek végétől felhagytak a faanyag vasúti szállításával, a pálya egy része pedig a Csarna-patak gyakori áradásai következtében idővel használhatatlanná vált. Megmaradt szakasza ma turisztikai célokat szolgál, amin Kemence településétől egy rövid szerelvény a fokozottan védett terület határáig szállítja az érdeklődőket. A Csarna-völgy érintetlen, vadregényes tájai gyalogosan ma is megtekinthetőek, a kormányrendelet szerint azonban a vasút meghosszabbítása tervezés alatt van.

Az Északi-Kárpátok hangulatát idéző Csarna-völgy mindig is értékes természeti terület volt. A fakitermelés felhagyása utáni évtizedekben pedig új lendületet kapott az élővilágának teljes helyreállása. Ritka növény- és állatfajok költözhettek vissza, mint a fekete gólya, a fehérhátú harkály, az uráli bagoly vagy a parlagi sas. A Börzsöny szalamandraállományának egyharmada található meg itt, a kristálytiszta vizű patakban pedig előfordul a Petényi-márna és a kövi rák. Néhány éve a hiúz is visszatért a völgybe - ami különösen alkalmas élőhely a korábban a kihalásig vadászott, ritka ragadozó számára.
... https://index.hu/belfold/2018/09/12/ismet_veszelyben_magyarorszag_legnagyobb_erintetlen_erdeje/

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A Bakonyerdő Zrt. arra kéri az erdőlátogatókat, hogy szeptember 1. - 30. között, 16 óra után és reggel 9 óra előtt ne tartózkodjanak erdőterületeiken.

"Felhívjuk a Tisztelt Erdőlátogatók figyelmét arra, hogy szeptember 1 - 30. közötti időszakban intenzív vadászat folyik erdeinkben. A balesetveszély elkerülése és az eredményes vadásztatás érdekében kérjük, hogy fenti időszakban 16 óra után és 09 óra előtt ne tartózkodjanak erdőterületeinken, még gyűjtési engedély, illetve ideiglenes úthasználati-, és területhasználati engedély birtokában se" - áll a társaság közleményében.
... http://www.infopapa.hu/hirek/olvas/intenziv-vadaszat-folyik-a-bakony-erdeiben-2018-09-01-134554

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Bakonyvasút: Kedves Kirándulók!
Örömmel tájékoztatunk Benneteket, hogy az elhúzódó átvételi és engedélyeztetési folyamatok után 2018 szeptember elsejétől a Porva-cseszneki Büfé és a vasúttörténeti kiállítás nagyterme újra megnyitja kapuit. Megszokott kínálat mellett igyekszünk termékeink körét bővíteni is. Az akciókról és aktuálisokról a továbbiakban a "Porva-Csesznek vasútállomás" nevű facebook oldalon lehet értesülni. Várjuk Önöket szeretettel! A büfé szeptember hónapban szombaton és vasárnap 9:10-től 16:50-ig tart nyitva. Szombaton igény esetén 18:55-ig tartunk nyitva. Igény esetén hétköznap is lehetőségünk lesz kinyitni. A kérdésekkel keressenek bátran bennünket a facebookon, vagy a tmate.bakonyvasut@freemail.hu emailcímen.
https://m.facebook.com/porvacsesznekbufe

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Nagy-Britannia keleti partvidéke Scarboroughtól délre a Csatornáig, valamint kisebb mértékben a déli és nyugati parton lapos és sekély tengerfenékkel szomszédos. Anglia és Dánia között a Dogger-pad a legnagyobb ilyen terület ahol több száz kilométeren keresztül a tenger mindössze 13 méter mély. Itt többször előfordult, hogy a halászok hal helyett mamutagyart, tőzeget, vagy éppen emberi csontokat fogtak. De például Walesben, a Cardigan-öbölben is 10 tengeri mérföldet (18,5 km) kell egy hajónak megtennie, hogy elérje a 20 méteres mélységet. Bizonyára sok halászhálót szétszaggathattak a víz alatti erdő tuskói és gyökerei is, nem véletlen, hogy a XVIII. századi hajózási térképek is feltüntették a víz alatti erdőket "islet" azaz szigetecske néven. Az elnevezés találó, ugyanis az árapály helyenként csatornákat vágott az erdőkbe, ezáltal részekre tagolta azt. A tőzegben nem csak tuskókat látni, hanem faágakat, bokormaradványokat, töménytelen mennyiségű rothadt avart, haszon- (tehén, kecske, birka) és vadállatok (medve, őstulok, gímszarvas) láblenyomatait, sőt akár még emberi lábnyomokkal is találkozhatunk!

Ha ezeken a szigetecskéken járunk az első szembeötlő dolog természetesen a tarvágás; mintha minden tuskó szakavatott erdészek keze munkáját dicsérné. Holott erről szó sincs, nem az ember, hanem az előrenyomuló tenger vágta ki ezt az erdőt. A fák körül található üledékek mesélnek az erdő pusztulásának fázisairól. A tenger által mozgatott homok alól előmeredő tuskók, gyökerek többsége kemény, kötött tőzegbe ágyazódott, ez alatt található az egykori agyagos talaj, melyen az erő felnőtt.
... https://pangea.blog.hu/2018/08/20/anglia_tengerbefult_erdoi

Válasz

Ugrás a(z) oldalra

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 napja a(z) Rövid hírek fórumtémában:

Miért a Mátra Magyarország teteje? 2018. november 18. ...

M Imre írta 1 hónapja a(z) Rövid hírek fórumtémában:

A monda szerint élt egyszer egy régen, egy sziklabércen az...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu